Mikkelin eläinsuojeluyhdistys on perustettu vuonna 1969. Mikkelin eläinsuojeluyhdistyksen toiminta aktivoitui vuonna 1994, jolloin yhdistys aloitti löytöeläinten talteenoton Mikkelin alueella.

Ensimmäinen löytöeläintalo toimi pienessä mökissä, Akkavuoren kupeessa, josta muutettiin vuonna 1995 Rokkalanjoen varteen. Ensimmäisen Käpälämäki- projektin tuloksena saatiin toimitilat vuosituhannen vaihteessa osoitteesta Pursialankatu 7.

Ensimmäinen löytöeläintalo Päämajankatu 23 A.
Ensimmäinen asukas Miisa-kissa 17.6.1994, avajaiset 14.8.1994. Kuva Matti Sikanen

Toinen löytöeläintalo Porrassalmenkatu 46.
Ensimmäiset asukkaat joulun aikaan 1994, avajaiset 4.1.1995.

Kolmas löytöeläintalo Pursialankatu 7.

Käpälämäki 2- talonrakennusprojekti

Projekti käynnistettiin vuonna 2004 uusien toimitilojen saamiseksi. Pursialassa sijainneen löytöeläintalon kunto oli huono ja se olisi vaatinut täydellisen peruskorjauksen putkistoista lähtien. Tilat olivat ahtaat ja koska niitä ei ollut alunperin suunniteltu eläinten majoittamiseen, aiheuttivat rakenteet välillä jopa vaaratilanteita.

Talon tontti oli kaavoitettu liikerakentamiselle ja Mikkelipuisto -hanke pakotti meidät etsimään uusia toimitiloja. Vaikka kaupungilla oli tyhjiä kiinteistöjä, ei niistä löytynyt meidän käyttöömme sopivia tai riittävän lähelllä sijaitsevia tiloja, joten ainoaksi mahdollisuudeksi jäi uudisrakennushankkeen valmistelu. Löytöeläintalo muutti toukokuussa 2011 täysin uusiin tiloihin Rokkalaan osoitteeseen Porrassalmenkatu 69 B.

Neljäs löytöeläintalo Porrassalmenkatu 69 B.
Ensimmäiset asukkaat 29.5.2011, avajaiset 15.6.2011.